SPRAWNOŚĆ MIESIĄCA
Projekt ten ma za zadanie podniesienie poziomu wyszkolenia ludzi w zastępach i wspomóc zdobywanie przez nich sprawności. Ostatnimi czasy daje się zauważyć zanik zdobywania sprawności. Z jakiego powodu? Jest ich wiele np.:
- brak osobistego przykładu drużynowego czy zastępowego
- plan pracy drużyny opiera się na luźno połączonych zbiórkach mających na celu dobrą zabawę, a nie podstawowy cel ZHP czyli wychowanie.
- brak stwarzania możliwości do zdobywania sprawności przez ludzi z waszego zastępu czy drużyny.
Wiem, że w mojej drużynie od ostatniego czasu otwiera się coraz mniej prób na sprawności. Dlatego postanowiłem wprowadzić coś takiego jak „Sprawność miesiąca”. O co w tym chodzi?
Co roku piszecie przecież plany i jeśli działacie według nich to już od dawna wiecie jakie zbiórki macie w danym miesiącu, jakie zadania zrealizujecie i w końcu jakie są możliwe przez ten czas sprawności do zdobycia.
Projekt ten zakłada, że na początku każdego miesiąca moi zastępowi znajdą w szafce jedną czy dwie propozycję sprawności do rozpisania i zdobycia jej podczas zbiórek. Pomyślcie, że tak naprawdę przygotowanie czegoś takiego dla Was to góra 15 minut, a dla waszych ludzi to:
- frajda zdobycia sprawności i wyszycia kółka na mundurze, którym się będą mogli pochwalić przed innymi,
- możliwość poszerzania swoich umiejętności i poziomu wyszkolenia drużyny,
- możliwość czynnego uczestniczenia w zbiórkach i wiele innych.
Pamiętajcie drużynowi i zastępowi, że to od tego czy to Wam chce się działać zależy to jak będzie wyglądała praca w waszych drużynach, a wdrożenie takiego projektu to dodatkowa atrakcja w planie pracy i różnorodność działań dla waszych ludzi.
Pamiętajcie też, że zbliża się festiwal więc sprawnościami jak znalazł będą: śpiewak czy grajek (które poznacie już na dzisiejszej zbiórce )
Offline
W związku ze zbliżającą się uroczystością przekazania Betlejemskiego Światełka Pokoju w Świdniku mam do zaproponowania Wam nową sprawność z tym związaną.
Uczestnicząc w Wigilii drużyny i uroczystości na placu będziecie mięli możliwość jej zdobycia.
Poniżej zamieszczam wszystkie sprawności związane z tym projektem, niech każdy wybierze coś dla siebie, a w szafce drużyny macie już odpowiednie karty sprawności które możecie uzupełnić...
Strażnik Betlejemskiego Światła Pokoju *
1. Poznał przesłanie Betlejemskiego Światła Pokoju. Wie, jakimi drogami dociera ono do Polski.
2. Zna i przedstawi tradycje bożonarodzeniowe oraz weźmie udział w wigilii harcerskiej.
3. Pomoże w zorganizowaniu w swoim domu Świąt Bożego Narodzenia.
4. Uczestniczył w swoim środowisku w uroczystości przekazania Betlejemskiego Światła Pokoju (np. w hufcu, w szkole, w parafii).
Opiekun Betlejemskiego Światła Pokoju**
1. Zapoznał drużynę z przesłaniem Betlejemskiego Światła Pokoju.
2. Samodzielnie lub z zastępem odwiedzi samotnego człowieka mieszkającego w sąsiedztwie, przekazując płomień Betlejemskiego Światła Pokoju.
3. Przyniesie Betlejemskie Światło Pokoju do swego domu i zapozna rodzinę z jego ideą. Wyśle kartki z życzeniami Bożonarodzeniowymi najbliższym.
4. Zorganizuje wspólnie z zastępem wigilię dla zaprzyjaźnionego środowiska harcerskiego, przekazując płomień Betlejemskiego Światła Pokoju.
Zwiastun Betlejemskiego Światła Pokoju***
1. Zorganizował udział drużyny w przekazaniu Betlejemskiego Światła Pokoju okolicznym kościołom, urzędom miejskim i chętnym ludziom.
2. Zapoznał zaprzyjaźnioną drużynę lub mieszkańców swojej miejscowości z przesłaniem i tradycją Betlejemskiego Światła Pokoju.
3. Wspólnie z drużyną zorganizował wigilię dla osób samotnych, przekazując Betlejemskie Światło Pokoju (można wykorzystać parafialne spotkania wigilijne tego typu).
4. W okresie Świat Bożego Narodzenia odwiedził samotną osobę z sąsiedztwa, przekazując jej Betlejemskie Światło Pokoju (jeżeli jest to możliwe, w porozumieniu z rodziną, można zaprosić tę osobę na wigilię).
Offline
Ze względu na zbliżające się WInO proponuję następujące sprawności:
Obserwatorka/Obserwator *
=> Wyznaczył/a strony świata za pomocą busoli, słońca, gwiazd i drzew.
=> Poruszał/a się bezszelestnie po pomieszczeniu zamkniętym i w terenie, czołgając się i maskując swoją obecność.
=> Rozpoznał/a w lesie ślady ludzi, zwierząt i pojazdów.
=> Uczestniczył/a w biegu terenowym poruszając się według znaków patrolowych.
=> Zapamiętał/a przebytą drogę w terenie leśnym i w mieście, wrócił/a nią samodzielnie bez błądzenia.
Terenoznawca * *
=> Ocenił/a prawidłowo odległość od wyznaczonego punktu wykorzystując zasady określania odległości w terenie.
=> Dokonał/a pomiaru niedostępnych obiektów w terenie: wysokości drzewa, szerokości rzeki.
=> Trafił/a do wyznaczonego miejsca w nieznanym terenie na podstawie szkicu lub mapy.
=> Poprowadził/a patrol w terenie posługując się busolą i bezbłędnie docierając do miejsca oznaczonego na mapie.
=> Wytypował/a w nowym terenie miejsce na biwak drużyny, rozplanowując jego rozbicie.
Topograf * * *
=> Wyznaczył/a strony świata według przedmiotów terenowych w nocy i w dzień oraz wg słońca i zegarka.
=> Trafił/a według mapy do odległego o kilka kilometrów obiektu, wykonując w czasie marszu szkic drogi z zastosowaniem właściwej skali.
=> Naniósł/naniosła na powiększony przez siebie wycinek mapy lub planu miasta uzyskane w czasie zwiadu terenowego informacje o znajdujących się tam ważnych obiektach.
=> Uzyskał/a informacje o ważnych obiektach w nieznanym terenie, korzystając z możliwości Internetu i naniósł/naniosła je na przygotowywany dla potrzeb drużyny fragment planu miasta.
=> Przeszkolił/a młodszych w zakresie znajomości znaków patrolowych i topograficznych.[/color]
Offline